Laura Fedeli

Laura Fedeli

Ricercatore T.D. / Didattica e pedagogia speciale (M-PED/03)
  • Telefono 5907
  • E-mail laura.fedeli@unimc.it
Dipartimento di Scienze della Formazione, dei Beni Culturali e del Turismo
 

Ha conseguito un Master of Science negli USA (major: Instructional Technology and Distance Education) e un dottorato di ricerca in "E-learning, Knowledge Management and Psychology of Communication" presso l'Università degli Studi di Macerata (congiuntamente al titolo nazionale ha conseguito il titolo di PhD europeo - "Doctor Europaea").

Nel 2012 la tesi di dottorato si è classificata al l° primo posto alla 5° edizione del Bando ASFOR “e-Talenti dell’e-Learning” (sezione Alta Formazione). Il concorso gode del Patrocinio del Ministro per la Pubblica Amministrazione e l'Innovazione e del Ministero dell’Istruzione, dell'Università e della Ricerca, oltre che  del patrocinio del CNIPA Centro Nazionale per Informatica nella Pubblica Amministrazione,  di ISFOL Istituto per lo Sviluppo della Formazione professionale dei Lavoratori e di  SIe-L Società Italiana di e-Learning.

Membro del comitato di redazione della rivista internazionale di fascia A, settore 11/D2, Education Science & Society.

Reviewer delle riviste internazionali di fascia A, settore 11/D2:

  • Research on Education and Media- REM
  • Interactive Learning Environments -ILE
  • 2017 Rossi, Pier Giuseppe; Fedeli, Laura, The use of videos in the triangulation process among professors, school teachers and students. Promoting permeability between pre-service and in-service training, in Integrating Video into Pre-Service and In-Service Teacher Training; Hershey, IGI GLOBAL; pp. 24 - 45 (ISBN: 9781522507116)
  • 2017 Rossi, Pier Giuseppe; Fedeli, Laura, Preface, in Pier Giuseppe Rossi, Laura Fedeli Integrating Video into Pre-Service and In-Service Teacher Training; Hershey, IGI GLOBAL; pp. 1 - 3 (ISBN: 9781522507116)
  • 2017 Rossi, Pier Giuseppe; Fedeli, Laura, Integrating Video into Pre-Service and In-Service Teacher Training, in Pier Giuseppe Rossi, Laura Fedeli ; Hershey, IGI GLOBAL; pp. 1 - 340 (ISBN: 9781522507116)
  • 2016 Fedeli, Laura, Technology and peer review: the open and participatory dimension, in REM, 7; Varsavia, DE GRUYTER OPEN; pp. 15 - 20 (ISSN: 2037-0830)
  • 2016 Fedeli, Laura, Tecnologie educative, in PEDAGOGIA OGGI, 2; Napoli, Tecnodid Editrice; pp. 261 - 264 (ISSN: 1827-0824)
  • 2016 Fedeli, Laura, Virtual Body: Implications for Identity, Interaction and Didactics, in Learning in Virtual Worlds. Research and Applications; Edmonton, AUP Press; pp. 67 - 85 (ISBN: 978-1-77199-133-9)
  • 2015 p rossi; l fedeli, PERSONALIZATION, ADAPTIVITY, ATTUNEMENT, in JE-LKS. JOURNAL OF E-LEARNING AND KNOWLEDGE SOCIETY, 11/1; ROMA, SIEL; pp. 11 - 24 (ISSN: 1826-6223)
  • 2015 Rossi, Pier Giuseppe; Magnoler, Patrizia; Fedeli, Laura; Bramucci, Annarita; Biondi, Silvia; Lancioni, Cristiana, The use of video recorded classes to develop teacher professionalism: the experimentation of a curriculum, in JE-LKS. JOURNAL OF E-LEARNING AND KNOWLEDGE SOCIETY, 11/2; roma, siel; pp. 111 - 127 (ISSN: 1971-8829)
  • 2015 Rossi, Pier Giuseppe; Fedeli, Laura; Biondi, Silvia; Magnoler, Patrizia; Bramucci, Annarita; Lancioni, Cristiana, The use of video recorded classes to develop teacher professionalism: the experimentation of a curriculum, in JE-LKS. JOURNAL OF E-LEARNING AND KNOWLEDGE SOCIETY, 11/2; ROMA, sie-l; pp. 111 - 127 (ISSN: 1826-6223)
  • 2014 L. Fedeli; P. G. Rossi, A study on real/virtual relationships through a mobile augmented reality application, in INTERNATIONAL JOURNAL OF DIGITAL LITERACY AND DIGITAL COMPETENCE, 5; Hershey, PA, IGI Global; pp. 10 - 20 (ISSN: 1947-3494)
  • 2014 L. Giannandrea; L. Fedeli, Applying a flexible approach in a professionalizing online course: a case study, in REM, 6; Trento, Edizioni Erickson; pp. 59 - 68 (ISSN: 2037-0830)
  • 2014 ROSSI P; FEDELI L, Empathy, education and AI, in INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL ROBOTICS, Special Issue on Artificial Empathy; Dordrecht, --Netherlands: Springer Netherlands -Dordrecht Netherlands:Kluwer Academic Publishers; pp. 1 - 7 (ISSN: 1875-4791)
  • 2014 P. G. Rossi; L. Fedeli, Interdisciplinarity: rhetoric or the latest promising new field?, in EDUCATION SCIENCES & SOCIETY, 5; Roma, Armando; pp. 105 - 120 (ISSN: 2038-9442)
  • 2014 V Cannella; L Fedeli; A Pipitone; R Pirrone; P Rossi, Fostering Teacher-Student Interaction and Learner Autonomy by the I-TUTOR Maps, in Intelligent Tutoring Systems, 8474 Springer International Publishing; pp. 634 - 637 (ISBN: 9783319072203)
  • 2014 FEDELI L; ROSSI P; GIANNANDREA L, Learning across Multiple Spaces: An Integrated Approach to Formal Online and Face-to-Face Contexts, in Cases on Critical and Qualitative Perspectives in Online Higher Education, 1; Hershey, Pennsylvania, IGI Global; pp. 371 - 392 (ISBN: 9781466650510)
  • 2014 Rossi, Pier Giuseppe; Fedeli, Laura, Personalization and adaptivity. What relation?, in Intelligent Networking and Collaborative Systems (INCoS), 2014 International Conference on; Princeton, IEEE; pp. 699 - 703 (ISBN: 978-1-4799-6386-7)
  • 2014 L. Fedeli; L. Giannandrea, Professional training through a “flexible” distance course: the post-lauream course in Online Tutoring, in Apretura e flessibilità nell'istruzione superiore: oltre l'e-learning?, 1 Sie-l editore; pp. 158 - 160 (ISBN: 9788898819003)
  • 2013 ROSSI P; FEDELI L, An Intelligent Tutoring System to Support Student and Teacher Activity, in Learning & Teaching with Media & Technology; Brussels, Association for Teacher Education in Europe ATEE; pp. 159 - 165 (ISBN: 9789081563956)
  • 2013 P. G. Rossi; L. Fedeli, Un progetto di geolocalizzazione con la realtà aumentata, in A scuola con il digitale Tecnodid Editrice; pp. 61 - 69
  • 2012 L. Giannandrea; L. Fedeli; H. Fiorani, Ricerca pedagogica e strumenti tecnologici: le tecnologie stanno cambiando il modo di fare ricerca?, in Il futuro della ricerca pedagogica e la sua valutazione, 1; Roma, Armando; pp. 259 - 271 (ISBN: 9788866770299)
  • 2011 P.G. ROSSI; L. FEDELI, A study of teacher/student relations in a formal face-to-face university context supported by online tools within an enactive approach, in PROCEDIA: SOCIAL & BEHAVIORAL SCIENCES, 1; AMSTERDAM, ELSEVIER; pp. 673 - 678 (ISSN: 1877-0428)
  • 2011 P.G. ROSSI; L. FEDELI, Percorsi di apprendimento in Second Life: il valore del concetto di embodiment, in Didattica on-line nell'Università: teorie, esperienze e strumenti, 2 Scriptaweb; pp. 204 - 226 (ISBN: 9788863811650)
  • 2010 P.G. ROSSI; L. FEDELI, Embodiment and intersubjectivity in Second Life: an educational perspective on in-world interactions, in Proceedings of the Iadis international conference e-learning 2010, 2 Iadis Press; pp. 269 - 272 (ISBN: 9789728939175)
  • 2008 FEDELI L; P. ROSSI, Integrating Web 2.0 Applications in School Projects to Foster Intercultural Didactics and Promote Social Inclusion of Immigrant Students, in New Learning Cultures - How Do We Learn? Where Do We Learn? EDEN; pp. 5 - 5 (ISBN: 9789630651325)

Altri corsi e risorse su piattaforme esterne

Informazione non pervenuta
Informazione non pervenuta
Informazione non pervenuta
Informazione non pervenuta
Informazione non pervenuta
  • Informazione non pervenuta
Informazione non pervenuta
  • Oggetto del finanziamento: EduTeach
  • Tipologia: (11.02) progetti ue e internazionali
  • Bando competitivo: si
  • Settore ERC: sh4_12 education: systems and institutions, teaching and learning
  • Parole chiave: educatio, in service training, young children (0-6 years)
  • Anno di avvio: 2015
  • Durata: 36
  • Sito Web: http://www.eduteach.odl.org/home.html
  • Oggetto del finanziamento: ESPAQ Enhancing Students Participation in Quality Assurance in Armenian HE (Ref. 544261-TEMPUS-1-2013-1-BE-TEMPUS-SMGR)
  • Tipologia: (11.02) progetti ue e internazionali
  • Bando competitivo: si
  • Settore ERC: sh4_12 education: systems and institutions, teaching and learning
  • Parole chiave:
  • Anno di avvio: 2013
  • Durata: 48
  • Sito Web: http://espaq.eu
  • Oggetto del finanziamento: NEST - Network of Staff and Teachers in childcare services
  • Tipologia: (11.02) progetti ue e internazionali
  • Bando competitivo: si
  • Settore ERC:
  • Parole chiave:
  • Anno di avvio: 2011
  • Durata: 36
  • Sito Web:
  • Oggetto del finanziamento: SINC@HE – Support and Inclusion of students with disabilities at higher education institu-tions in Montenegro (Tempus Project Number: 516758-TEMPUS-1-2011-1-GR-TEMPUS-JPGR – Grant agreement n. 2011-2542/001-001)
  • Tipologia: (11.02) progetti ue e internazionali
  • Bando competitivo: si
  • Settore ERC: sh3_5 population dynamics, health and society
  • Parole chiave:
  • Anno di avvio: 2011
  • Durata: 36
  • Sito Web: http://sinche.uom.gr
  • Oggetto del finanziamento: DL@WEB – Enhancing the quality of distance learning at Western Balkan higher education institutions
  • Tipologia: (11.02) progetti ue e internazionali
  • Bando competitivo: si
  • Settore ERC:
  • Parole chiave:
  • Anno di avvio: 2010
  • Durata: 36
  • Sito Web:
  • Oggetto del finanziamento: MUVENATION MOTIVATING PUPILS, LINKING TEACHERS THROUGH ACTIVE LEARNING WITH MULTI USERS VIRTUAL ENVIRONMENTS
  • Tipologia: (11.02) progetti ue e internazionali
  • Bando competitivo: si
  • Settore ERC:
  • Parole chiave:
  • Anno di avvio: 2007
  • Durata: 24
  • Sito Web:
  • Informazione non pervenuta