Letteratura e cultura inglese i/m
- A.A. 2017/2018
- CFU 6
- Ore 30
- Classe di laurea LM-37
Good all-round language skills in English.
Explore the complexities of literary signification; appreciate literature as an
expression of historical and cultural preoccupations; develop capacity for critical
thinking and for communicating effectively in speaking and writing; use a range of IT
resources to assist with information retrieval and assignment presentation.
Uses of the Past: Fiction, Representation and the Politics of Memory
The past is never simply the past. It is continually reconfigured in response to the
changing interests and concerns of the present. The process of rethinking and
reimagining past epochs is one with which late-modern novelists willingly engage.
This module will explore contemporary writers' fascination with history, heritage and
the rewriting of the past. We will investigate in particular: different uses of the past
in male- and female-authored novels; the double temporal frame of neo-Victorian
fiction; eroticised representations of the nineteenth century; the complex legacy of
the two World Wars in fiction and the intersection between war narratives and love
stories. This module is intended to stimulate reflection on the ways in which
traditions and memories are being refashioned through the work of fiction and on the
regime of historicity of our time.
- 1. (A) John Fowles The French Lieutenant's Woman qualsiasi, qualsisai, 1969
- 2. (A) Antonia Byatt Possession qualsiasi , UK, 1990
- 3. (A) Pat Barker Regeneration qualsiasi , UK, 1991
- 4. (A) Sebastian Faulks Birdsong qualsiasi, UK, 1993
- 5. (A) Ian McEwan Atonement qualsiasi , UK, 2001
- 6. (A) Michel Faber The Crimson Petal and the White qualsiasi , UK, 2002
I romanzi verranno tutti analizzati a lezione, ma lo studente sceglierà solo DUE testi, obbligatoriamente, da portare all'esame. Il materiale critico verrà distribuito direttamente in classe.
-
Lectures and class discussions
seminars with invited guests
students workshops
- Saggio critico in inglese (circa 2500 parole), con bibliografia, da consegnare 10 gg
prima dell'appello orale. Si deve saper argomentare in modo appropriato, analizzare
criticamente i testi proposti e avere una buona capacità espositiva in inglese.
Criteri voto: capacità di esprimersi in modo corretto in inglese (50%), di costruire
l'argomentazione e dialogare con le fonti critiche (25%), analisi critica (25%).
Prova orale: workshop in classe (circa 15 min). Si deve dimostrare di saper
comunicare oralmente, con buona pronuncia, i risultati delle proprie analisi; di saper
organizzare e presentare le informazioni in forma sintetica; di aver letto la
bibliografia e meditato criticamente sulle principali tematiche proposte.Criteri
voto: proprietà di linguaggio (30%); pronuncia inglese (20%); analisi critica
(25%); comprensione di testi e bibliografia critica (25%).
inglese
inglese