Letteratura e cultura inglese i/m

  • A.A. 2017/2018
  • CFU 6
  • Ore 30
  • Classe di laurea LM-37
Silvana Colella / Professore di ruolo - I fascia / Letteratura inglese (L-LIN/10)
Dipartimento di Studi Umanistici - Lingue, Mediazione, Storia, Lettere, Filosofia
Prerequisiti

Good all-round language skills in English.

Obiettivi del corso

Explore the complexities of literary signification; appreciate literature as an
expression of historical and cultural preoccupations; develop capacity for critical
thinking and for communicating effectively in speaking and writing; use a range of IT
resources to assist with information retrieval and assignment presentation.

Programma del corso

Uses of the Past: Fiction, Representation and the Politics of Memory

The past is never simply the past. It is continually reconfigured in response to the
changing interests and concerns of the present. The process of rethinking and
reimagining past epochs is one with which late-modern novelists willingly engage.

This module will explore contemporary writers' fascination with history, heritage and
the rewriting of the past. We will investigate in particular: different uses of the past
in male- and female-authored novels; the double temporal frame of neo-Victorian
fiction; eroticised representations of the nineteenth century; the complex legacy of
the two World Wars in fiction and the intersection between war narratives and love
stories. This module is intended to stimulate reflection on the ways in which
traditions and memories are being refashioned through the work of fiction and on the
regime of historicity of our time.

Testi (A)dottati, (C)onsigliati
  • 1.  (A) John Fowles The French Lieutenant's Woman qualsiasi, qualsisai, 1969
  • 2.  (A) Antonia Byatt Possession qualsiasi , UK, 1990
  • 3.  (A) Pat Barker Regeneration qualsiasi , UK, 1991
  • 4.  (A) Sebastian Faulks Birdsong qualsiasi, UK, 1993
  • 5.  (A) Ian McEwan Atonement qualsiasi , UK, 2001
  • 6.  (A) Michel Faber The Crimson Petal and the White qualsiasi , UK, 2002
Altre informazioni / materiali aggiuntivi

I romanzi verranno tutti analizzati a lezione, ma lo studente sceglierà solo DUE testi, obbligatoriamente, da portare all'esame. Il materiale critico verrà distribuito direttamente in classe.

Metodi didattici
  • Lectures and class discussions
    seminars with invited guests
    students workshops
Modalità di valutazione
  • Saggio critico in inglese (circa 2500 parole), con bibliografia, da consegnare 10 gg
    prima dell'appello orale. Si deve saper argomentare in modo appropriato, analizzare
    criticamente i testi proposti e avere una buona capacità espositiva in inglese.
    Criteri voto: capacità di esprimersi in modo corretto in inglese (50%), di costruire
    l'argomentazione e dialogare con le fonti critiche (25%), analisi critica (25%).

    Prova orale: workshop in classe (circa 15 min). Si deve dimostrare di saper
    comunicare oralmente, con buona pronuncia, i risultati delle proprie analisi; di saper
    organizzare e presentare le informazioni in forma sintetica; di aver letto la
    bibliografia e meditato criticamente sulle principali tematiche proposte.Criteri
    voto: proprietà di linguaggio (30%); pronuncia inglese (20%); analisi critica
    (25%); comprensione di testi e bibliografia critica (25%).
Lingue, oltre all'italiano, che possono essere utilizzate per l'attività didattica

inglese

Lingue, oltre all'italiano, che si intende utilizzare per la valutazione

inglese