Letteratura e cultura inglese i/m
- A.A. 2018/2019
- CFU 6
- Ore 30
- Classe di laurea LM-37
Good all-round language skills in English.
Explore the complexities of literary signification; appreciate literature as an
expression of historical and cultural preoccupations; develop capacity for critical
thinking and for communicating effectively in speaking and writing; use a range of IT
resources to assist with information retrieval and assignment presentation.
Celebrating Women’s Literary Heritage
2018 marks the 200th anniversary of the publication of Mary Shelley’s masterpiece
Frankenstein, one of the most popular novels of all times. 2018 also marks the 100th
anniversary of the Representation of the People Act (1918), a momentous piece of
legislation that enabled all men and some women, over the age of 30, to vote for the
first time, thus paving the way to universal suffrage 10 years later. This module aims
to celebrate the literary heritage of women writers between 1818 and 1918. The
selection of texts that will be discussed in class comprises both canonical and non-
canonical works of fiction, paying homage to the amazing variety of styles, narrative
voices and intellectual interests that women writers cultivated. Students will be
encouraged to read, analyse and interpret the novels included in the syllabus in
relation to both historical contextual documents and contemporary gender theories.
The module focuses on four main thematic clusters: 1) Women and science
(Frankenstein); 2) sensationalism and scandal (Aurora Floyd); women and economics
(The Race for Wealth); New Women and the boundaries of empire (Anna Lombard).
- 1. (A) Mary Shelley Frankenstein (1818) qualsiasi, qualsisai, 2000
- 2. (A) Mary Elizabeth Braddon Aurora Floyd (1863) qualsiasi , UK, 2000
- 3. (A) Charlotte Riddell The Race for Wealth (1866) qualsiasi , UK, 1866
- 4. (A) Victoria Cross Anna lombard (1901) qualsiasi, UK, 1901
I romanzi verranno tutti analizzati a lezione, ma lo studente sceglierà solo DUE testi, obbligatoriamente, da portare all'esame. Il materiale critico verrà distribuito direttamente in classe. Tutti i romanzi saranno messi a disposizione degli studenti in formato PDF.
-
Lectures and class discussions
seminars with invited guests
students workshops
- Saggio critico in inglese (circa 2500 parole), con bibliografia, da consegnare 10 gg
prima dell'appello orale. Si deve saper argomentare in modo appropriato, analizzare
criticamente i testi proposti e avere una buona capacità espositiva in inglese.
Criteri voto: capacità di esprimersi in modo corretto in inglese (50%), di costruire
l'argomentazione e dialogare con le fonti critiche (25%), analisi critica (25%).
Prova orale: workshop in classe (circa 15 min). Si deve dimostrare di saper
comunicare oralmente, con buona pronuncia, i risultati delle proprie analisi; di saper
organizzare e presentare le informazioni in forma sintetica; di aver letto la
bibliografia e meditato criticamente sulle principali tematiche proposte. Criteri
voto: proprietà di linguaggio (30%); pronuncia inglese (20%); analisi critica
(25%); comprensione di testi e bibliografia critica (25%).
inglese
inglese