Letteratura e cultura inglese ii/m
- A.A. 2022/2023
- CFU 6, 9
- Ore 30, 45
- Classe di laurea LM-37
Excellent all-round language skills in English
The ability to think critically, analyse texts, evaluate arguments, and challenge
assumptions;
The ability to communicate ideas and arguments effectively, in class discussion and
in written form;
The ability to work effectively with others in groups and to learn collaboratively
through discussion and interaction;
The ability to locate relevant bibliographical resources and to use them;
The ability to use a range of information technology resources to assist with
information retrieval and assignment presentation.
Literary Archaeology: Rediscovering Forgotten Victorian Texts
The canon of Victorian novels comprises only a tiny percentage of the total population of books published over the long nineteenth century, which lie dormant in what Sutherland defines as the 'lost continent' of Victorian fiction and Margaret Cohen describes as 'the great unread'. Over the recent past, however, this continent - a vast archive of thousands of texts - has become more visible and accessible thanks to the massive enterprise of digitization, thus encouraging scholars to delve into the great unread and dig up forgotten texts. The first aim of this module is to explore a sample of texts that were popular at the time, never achieved the status of canonical works (consecrated in the history of literature) and have been recently rediscovered by scholars. We will examine works by Mary Seacole, Elizabeth Braddon, Charlotte Riddell and Victoria Cross, focusing on the literary genres or modes favoured by these authors, on the type of stories they chose to narrate, and how they relate to more canonical works. The second aim of this course is more experimental: working in small groups (max 2/3 people), students will be guided to select lesser-known novels, out of a list provided at the beginning of the semester, and to prepare a presentation about the text they have chosen or 're-discovered'. This exercise in literary archaeology is meant to stimulate students' ability to work independently and to hone their critical skills.
- 1. (A) Mary Seacole Wonderful Adventures of Mrs Seacole in Many Lands (1857) Penguin , UK, 2005
- 2. (A) Mary Elizabeth Braddon Aurora Floyd (1863) qualsiasi (in inglese), UK, 2000
- 3. (A) Charlotte Riddell The Race for Wealth (1866) qualsiasi (in inglese), UK, 1866
- 4. (A) Victoria Cross Anna Lombard (1901) qualsiasi (in inglese), London, 1901
I romanzi saranno tutti analizzati e spiegati in classe. Per la stesura del saggio scritto, gli studenti scelgono, a loro piacere, due dei testi in programma che saranno oggetto d'analisi nel saggio. Per i frequentanti, la parte orale consiste nella presentazione in classe di un testo da loro scelto a partire dalle loro ricerche d'archivio o dall'elenco di testi 'dimenticati' che verrà distribuito all'inizio del corso. Gli studenti non frequentanti, porteranno all'esame orale i rimanenti due testi in programma che non hanno analizzato nel saggio scritto.
La bibliografia critica e teorica verrò messa a disposizione degli studenti all'inizio del corso.
I testi in programma saranno messi a disposizione degli studenti in formato PDF
-
Lectures and class discussions
Workshops specifically designed to help students navigate the digital archives of Victorian texts
- Saggio critico in inglese (circa 2.500 parole) con la bibliografia delle fonti citate, da
consegnare via email 10 gg prima dell'appello orale. Criteri voto: capacità di esprimersi in modo corretto in inglese (50%); di costruire l'argomentazione e di entrare in dialogo con le fonti critiche
(25%); analisi critica (25%).
Prova orale: workshop di circa 15 min. in inglese. Si deve dimostrare di saper
comunicare oralmente, con buona pronuncia, i risultati delle proprie analisi; di saper
organizzare e presentare le informazioni in forma sintetica; di aver letto la bibliografia
e di aver meditato criticamente sulle principali tematiche proposte.Criteri voto:
proprietà di linguaggio (30%); pronuncia inglese (20%); analisi critica (25%);
comprensione di testi e bibliografia critica (25%). Per i non-frequentanti la verifica orale è quella tradizionale, con domande sui testi in programma, svolta durante l'appello d'esame.
inglese
inglese