Giovannetti Marta
Marta Giovannetti
- Contatti
-
- E-mail marta.giovannetti@unimc.it
Ricercatrice Tenure Track (RTT) / Assistant professor in Marketing, presso il Dipartimento di Economia e Diritto dell'Università di Macerata.
Attività di ricerca sui temi di BtoB Marketing, personal selling e sales management, sales technology, active education e turismo, Blockchain e Metaverso, per pubblicazioni scientifiche su riviste nazionali e internazionali, partecipazione a convegni scientifici, collaborazione con network scientifici nazionali e internazionali.
Docente di Impresa sostenibile nella Green Economy e Business Marketing e Innovazione nei corsi di laurea triennale UNIMC, docente nel Master ISTAO, tutor del Master in Marketing e Direzione Aziendale.
Delegata del Dipartimento di Economia e Diritto UNIMC per l'orientamento degli studenti in entrata.
Attività internazionali: collaborazioni in vari progetti europei Erasmus+ in ruoli di supporto e ricerca nell'implementazione di pratiche e framework relativi alla formazione universitaria nei settori di business, marketing e vendite, digitalizzazione, sostenibilità, turismo.
-
2025
Hu, L., Olivieri, M., Giovannetti, M, Cedrola, E.,
The retail strategies of luxury fashion firms in the metaverse: Enhancing brand experiences
in JOURNAL OF RETAILING AND CONSUMER SERVICES; 84; Amsterdam,
Elsevier;
pp. 1
- 13
(ISSN: 0969-6989)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2025
Cardinali, Silvio, Giovannetti, Marta, Hautamäki, Pia, Burgdorff Jensen, Karina,
A Competency-Based Curriculum Content Design for Complex B2B Sales in Higher Education Institutions
in JOURNAL OF MARKETING EDUCATION; In press; New York,
Sage;
pp. 1
- 19
(ISSN: 0273-4753)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2025
Giraldi, L., Giovannetti, M., Cedrola, E.,
Unveiling emotional reaction and satisfaction in e-learning with face tracking
in EDUCATIONAL RESEARCH AND EVALUATION; In press; Lisse,
Taylor & Francis;
pp. 1
- 33
(ISSN: 1744-4187)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2025
Giovannetti, M., Cedrola, E., Zanutto, A.,
Crafting Excellence: HModa Group strategic support for luxury fashion SMEs
in 2025 Global Marketing Conference at Hong Kong; in GLOBAL MARKETING CONFERENCE PROCEEDING; Changwon,
Global Alliance of Marketing Management Association;
(ISSN: 1976-8699)
[» web resource]
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2025
Masè, S., Giovannetti, M., Colapinto, C., Cedrola, E.,
Luxury Fashion Brands Communication on Gender Issues and Corporate Activism: Action or Hype?
in “The Marketing-Innovation Nexus. Past Insights for Future Challenges” SIM Conference Proceedings 2025;
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2025
Giovannetti, M., Cedrola, E.,
Digital Fashion in the Metaverse and Innovation for Sustainability in Fashion
in Sustainable Digital Marketing for Fashion and Luxury Brands; 1; Cham,
Palgrave Macmillan;
pp. 191
- 209
(ISBN: 978-3-031-82466-1,978-3-031-82467-8)
[» web resource]
02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD -
2025
Cedrola, E., Giovannetti, M., Zanutto, A.,
SMEs Strategic Collaborations: An Exploration of HModa Holding
(ISBN: 978-2-9602195-7-9)
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2024
Cardinali, S., Sharma, P., Cedrola, E., Giovannetti, M., Pillai, K. G.,
Buying centers and emerging developments: the SME perspective
in THE JOURNAL OF BUSINESS & INDUSTRIAL MARKETING; 5; Leeds,
Emerald Publishing Limited;
pp. 995
- 1007
(ISSN: 0885-8624)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2024
Giovannetti, Marta, Hu, Lala, Kulaga, Barbara, Cedrola, Elena,
AVATARS AND YOUNG CONSUMERS’ INTERACTIONS WITH FASHION BRANDS IN THE METAVERSE
in Global Fashion Management Conference;
04.02 Abstract in atti di convegno » scheda U-PAD -
2024
Cedrola, E., Giovannetti, M.,
Analisi economico-gestionale delle Case d'Autore
in ABITARE IL GENIO - Per un Atlante delle Case d'Autore; Firenze,
Leo S. Olschki Editore;
pp. 57
- 68
(ISBN: 9788822269676)
02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD -
2024
Cedrola, E., Giovannetti, M.,
Fashion and Gamification
in Digital Transformation for Fashion and Luxury Brands. Theory and Practice; Cham,
Palgrave Macmillan;
pp. 429
- 442
(ISBN: 9783031355882,9783031355899,9783031355912)
[» web resource]
02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD -
2024
Cedrola, Elena, Battaglia, Loretta, Li Pomi, Grazia Giuseppina, Ballini, Elisa, Giovannetti, Marta,
Blockchain and the fashion industry
[» web resource]
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2024
Pavlakovič Farrell, Barbara, Cedrola, Elena, Giovannetti, Marta, Li Pomi, Grazia Giuseppina,
Tourism Recovery after Natural Disasters – Case studies on how to Approach the Community, decision-makers and other public and private stakeholders
in Tourism Safety, Security and Resilience;
Routledge;
pp. 276
- 289
(ISBN: 9781003479673)
[» web resource]
02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD -
2024
Mase, Stefania, Giovannetti, Marta, Colapinto, Cinzia, Cedrola, Elena,
Decoding luxury fashion's commitment to gender equality: unveiling the truth behind communication strategies and sustainable activism
in 2024 Global Fashion Management Conference at Milan;
04.02 Abstract in atti di convegno » scheda U-PAD -
2024
Cedrola, Elena, Ballini, Elisa, Giovannetti, Marta, Li Pomi, Grazia Giuseppina,
Blockchain and SMEs: Impacts on the value chain and competitive advantage
[» web resource]
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2024
Giovannetti, Marta, Sharma, Arun, Rangarajan, Deva, Cardinali, Silvio, Cedrola, Elena,
Understanding the enduring shifts in sales strategy and processes caused by the COVID-19 pandemic
in THE JOURNAL OF BUSINESS & INDUSTRIAL MARKETING; 39.4; Bingley,
Emerald Publishing Limited;
pp. 735
- 756
(ISSN: 0885-8624)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2023
Gaweła, A., Giovannetti, M., Li Pomi, G., Stefańska, M., Olejnika, I., Kulaga, B., Cedrola, E.,
Stakeholder-centered development of new curriculum content in higher education: a case study in creating a course on the green and digital transformation of SMEs
in STUDIES IN HIGHER EDUCATION; on line; London,
Taylor & Francis;
pp. 1
- 20
(ISSN: 0307-5079)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2023
Giovannetti, Marta,
Sales ambidexterity and performance: a behavioral paradigm through the Career Stage framework
in ITALIAN JOURNAL OF MARKETING; 2023; Berlin,
Springer Nature;
pp. 471
- 501
(ISSN: 2662-3331)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2023
Cedrola, E., Giovannetti, M., Li Pomi, G., Kulaga, B.,
Post quake: a territorial marketing approach to respond to natural disaster disruption
in 22 nd International Marketing Trends Conference; Paris,
ESCP;
pp. 1
- 9
(ISBN: 978-2-490372-16-4)
[» web resource]
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2023
Giovannetti, Marta, Cardinali, Silvio, Kulaga, Barbara, Amadio, Giulia,
State of Art of HEI Sales Education in Digital Age: A Literature Review
in Fostering digital skills and competencies in Higher education; Poznan,
Bogucki Wydawnictwo Naukowe;
pp. 100
- 135
(ISBN: 978-83-7986-376-1)
[» web resource]
02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD -
2023
Giovannetti, Marta, Kulaga, Barbara, Hu, Lala, Cedrola, Elena,
Avatar fashion and cultural identity in the metaverse
in Conference Proceedings "Marketing per il benessere, la salute e la cura", XX SIM Conference Firenze, 20-21 ottobre 2023; Digital Marketing; Roma,
Società Italiana di Marketing;
pp. 1
- 6
(ISBN: 978-88-947829-0-5)
[» web resource]
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2022
Cardinali, Silvio, Pagano, Alessandro, Carloni, Elisa, Giovannetti, Marta, Governatori, Lorenzo,
Digitalization processes in small professional service firms: drivers, barriers and emerging organisational tensions
in JOURNAL OF SERVICE THEORY AND PRACTICE; 33.2; Bingley,
Emerald;
pp. 237
- 256
(ISSN: 2055-6225)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2022
Giovannetti, M., Sharma, A., Cardinali, S., Cedrola, E., Deva, R.,
Understanding Salespeople's Resistence to, and Acceptance and Leadership of Customer-Driven Change
in INDUSTRIAL MARKETING MANAGEMENT; 107; New York,
Elsevier Science Incorporated;
pp. 433
- 449
(ISSN: 0019-8501)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2022
Sharma, P., Cardinali, S., Cedrola, E., Giovannetti, M.,
Buying centers in SMEs and the rapidly changing business environment: An exploratory study
in Next Generation Marketing. Place, People, Planet: cooperation & shared value for a new era of critical marketing; Roma,
Società Italiana di Marketing;
pp. 1
- 7
(ISBN: 978-88-943918-8-6)
[» web resource]
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2022
Terho, H., Giovannetti, M., Cardinali, S.,
Measuring B2B social selling: Key activities, antecedents and performance outcomes
in INDUSTRIAL MARKETING MANAGEMENT; 101; Amsterdam,
Elsevier;
pp. 208
- 222
(ISSN: 0019-8501)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2022
Cedrola, E., Giovannetti, M., Li Pomi, G., Kulaga, B., Mlakar, A., Pavlakovič, B.,
Recovery and reconstruction after a natural disaster, using a territorial marketing approach
in 17th International Conference of the Academy of Global Business Research and Practice Managing Business and Economic Recovery: Perspectives in Theory and Practice; 1; Dubai,
Academy of Global Business Research and Practice;
pp. 751
- 775
(ISBN: 979-8-9876701-0-1)
[» web resource]
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2021
Cardinali, Silvio, Kulaga, Barbara, Giovannetti, Marta,
Using film process for Sales Education: the results of EU projects
in INTERNATIONAL JOURNAL OF MANAGEMENT CASES; 23; Celtenham,
Pallas Press;
pp. 3
- 47
(ISSN: 1741-6264)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2021
Giovannetti, M., Cedrola, E.,
The impact of salesperson’s ambidexterity and career stage: a quantitative study
in LEVERAGING INTERSECTIONS IN MANAGEMENT THEORY AND PRACTICE; 3; Vicenza,
Sinergie Italian Journal of Management - CUEIM;
pp. 333
- 338
(ISBN: 9788894393798)
[» web resource]
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2021
Cardinali, Silvio, Giovannetti, Marta, Kulaga, Barbara, Forzoni, Leonardo,
Sales Tech Infusion: a case study in the medical device industry
in 17th International CIRCLE Conference, "Virtual Academic Reality”, 8th - 9th April, 2021, Online;
Circle International;
pp. 54
- 54
[» web resource]
04.02 Abstract in atti di convegno » scheda U-PAD -
2021
Cardinali, Silvio, Kulaga, Barbara, Giovannetti, Marta,
Using the Film Process for Sales Education: The Results of an EU project
in 17th International CIRCLE Conference, "Virtual Academic Reality”, 8th - 9th April, 2021, Online;
Circle International;
pp. 36
- 36
[» web resource]
04.02 Abstract in atti di convegno » scheda U-PAD -
2020
Giovannetti, Marta, Cardinali, Silvio, Sharma, Piyush,
Sales technology and salespeople’s ambidexterity: an ecosystem approach
in THE JOURNAL OF BUSINESS & INDUSTRIAL MARKETING; 36(4); Bradford,
Emerald;
pp. 615
- 629
(ISSN: 0885-8624)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2020
Limbu, Yam, Giovannetti, Marta, Cardinali, Silvio,
Dietary supplement usage during pregnancy and lactation: role of online social capital and health information-seeking behaviour
in BRITISH FOOD JOURNAL; 123; Croydon,
Emerald;
pp. 31
- 47
(ISSN: 0007-070X)
[» web resource]
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2019
Giovannetti, M., Cardinali, Silvio,
AMBIDEXTERITY AND SALES: STATE OF ART AND FURTHER RESEARCH.
in Cambridge Conference Series | 5th Academic International Conference on Interdisciplinary Business Studies-AICIBS 2019. Cambridge. 22nd-24th July 2019; Cambridge,
FLE Learning;
pp. 46
- 47
(ISBN: 978-1-913016-03-6)
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2019
Cardinali, Silvio, Giovannetti, Marta,
GLI ORIENTAMENTI DEL PERSONALE DI VENDITA E LE NUOVE PROSPETTIVE NELLA SALES AMBIDEXTERITY
in Contemporary professional selling. Percorsi di ricerca e riflessioni sul nuovo ruolo dei professionisti delle vendite; Milano,
Franco Angeli;
pp. 67
- 88
(ISBN: 9788891795922)
02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD -
2019
Cardinali, S., Travaglini, M., Giovannetti, M.,
Increasing Brand Orientation and Brand Capabilities Using Licensing: an Opportunity for SMEs in International Markets
in JOURNAL OF THE KNOWLEDGE ECONOMY; 10; New York City,
Springer;
pp. 1808
- 1830
(ISSN: 1868-7873)
01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD -
2018
Cardinali, Silvio, Giovannetti, Marta, Kulaga, Barbara,
The Role of Sales Stereotypes in Students’ Perception
in 7th Research Symposium of the Society for the Global Business and Economic Development;
Society for Global Business and Economic Development;
pp. 338
- 338
(ISBN: 978-0-9797659-4-0)
[» web resource]
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2018
Giovannetti, Marta, Cardinali, Silvio, Foglia, Valentina,
WOMEN’S BIRTHPLACE CHOICE
in Managing Business in a Digital Age: Opportunities and Challenges;
pp. 373
- 373
(ISBN: 978-0-9797659-4-0)
04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD -
2017
Giovannetti, Marta,
EFFECTS OF MATERIALISM ON TATTOO CONSUMPTION
Londra,
Lambert Academic Publishing;
pp. 1
- 149
(ISBN: 978-3-330-33274-4)
03.01 Monografia o trattato scientifico » scheda U-PAD
-
2025/2026
Insegnamento Classe Mutuazione Calendario BUSINESS MARKETING E INNOVAZIONE + MARKETING NEL METAVERSO - Business marketing e innovazione Dipartimento di Economia e diritto
L-41 R, L-33(m), L-41(m) -
Fondamenti di marketing per l'innovazione Classe: L-33
-
Marketing e innovazione + marketing nel metaverso - Marketing e innovazione Classe: L-41
IMPRESA SOSTENIBILE NELLA GREEN ECONOMY Dipartimento di Economia e diritto
L-33 R, L-12(m), L-12 R(m), L-33(m) -
Impresa sostenibile nella green economy - Impresa sostenibile nella green enonomy Classe: L-12, L-12 R
MARKETING METRICS - Marketing metrics - mod.a Dipartimento di Economia e diritto
LM-77 R -
-
2024/2025
Insegnamento Classe Mutuazione Calendario IMPRESA SOSTENIBILE NELLA GREEN ECONOMY Dipartimento di Economia e diritto
L-33, L-12(m) -
Impresa sostenibile nella green economy - Impresa sostenibile nella green enonomy Classe: L-12
MARKETING E INNOVAZIONE + MARKETING NEL METAVERSO - Marketing e innovazione Dipartimento di Economia e diritto
L-41, L-33(m), LM-2 R(m) -
Fondamenti di marketing per l'innovazione Classe: L-33
-
Marketing e comunicazione Classe: LM-2 R
-
-
2023/2024
Insegnamento Classe Mutuazione Calendario FONDAMENTI DI MARKETING PER L'INNOVAZIONE Dipartimento di Economia e diritto
Programma didattico (allegato C) in corso di pubblicazione
L-33 IMPRESA SOSTENIBILE NELLA GREEN ECONOMY - Mod.b impresa sostenibile nella green economy Dipartimento di Economia e diritto
L-33 MARKETING Dipartimento di Economia e diritto
L-18, L-18(m) -
Economia e gestione delle imprese e marketing - Marketing - mod. b Classe: L-18
MARKETING E INNOVAZIONE + MARKETING NEL METAVERSO - Marketing e innovazione Dipartimento di Economia e diritto
L-41 RIATTIVARE IL TURISMO DOPO UN DISASTRO NATURALE Dipartimento di Economia e diritto
Programma didattico (allegato C) in corso di pubblicazione
L-33 -
-
2022/2023
-
2021/2022
Insegnamento Classe Mutuazione Calendario ECONOMIA E GESTIONE DELLE IMPRESE E MARKETING - Marketing - mod. b Dipartimento di Economia e diritto
L-18
- Informazione non pervenuta
- Oggetto del finanziamento: ACA (ATLANTE DELLE CASE D’AUTORE)
- Tipologia: 11.02 Progetti UE e internazionali
- Bando competitivo: yes
- Parole chiave: Casa d’autore Digital Cultural Heritage Public humanities Turismo culturale Welfare culturale
- Anno di avvio: 2023
- Durata: 12
- Sito Web:
- Oggetto del finanziamento: Digitalisation for sustainable development of SMEs (DiSuDeSME)
- Tipologia: 11.02 Progetti UE e internazionali
- Bando competitivo: yes
- Parole chiave: Digitalisation,SME's,sustainable development
- Anno di avvio: 2022
- Durata: 24
- Sito Web:
- Oggetto del finanziamento: FODIGRET - Fostering Digital and Green Transformation in SMEs
- Tipologia: 11.02 Progetti UE e internazionali
- Bando competitivo: yes
- Parole chiave: Business education,digital transformation,green transformation.,SMEs
- Anno di avvio: 2021
- Durata: 24
- Sito Web: https://en.ktu.edu/projects/fostering-digital-and-green-transformation-in-smes-project-fodigret/
- Oggetto del finanziamento: ReTOURn - Recovery Tourism after Natural disasters - Riattivare il Turismo dopo un disastro Naturale
- Tipologia: 11.02 Progetti UE e internazionali
- Bando competitivo: yes
- Parole chiave: Management,Natural Disasters,training,Turism
- Anno di avvio: 2021
- Durata: 30
- Sito Web: https://retourn.eu/
- Oggetto del finanziamento: Virtual Business Strategic Games in Online Higher Education Acronimus: buGAM
- Tipologia: 11.02 Progetti UE e internazionali
- Bando competitivo: yes
- Parole chiave: distance learning,gamification,Training methods
- Anno di avvio: 2020
- Durata: 24
- Sito Web: http://bugam.pl/eng/
- Informazione non pervenuta