Salta ai contenuti. | Salta alla navigazione

Image Portlet
Home Telloni Agnese Ilaria

Telloni Agnese Ilaria

Agnese Ilaria Telloni

Ricercatrice T.D. (MATH-01/B)
 
Dipartimento di Scienze della Formazione, dei Beni Culturali e del Turismo
 

Agnese Ilaria Telloni è Ricercatore a Tempo Determinato e svolge attività di ricerca nell'ambito della Didattica della Matematica. I suoi principali nuclei di interesse riguardano l'integrazione della tecnologia nei processi di insegnamento-apprendimento, il design di task digitali per l'insegnamento della Matematica a livello universitario e l'individualizzazione dell'insegnamento-apprendimento. La sua riflessione si rivolge anche a temi di Epistemologia della Matematica e alle contaminazioni fra la Matematica e le discipline artistico-letterarie. Autrice di numerosi articoli di ricerca e saggi pubblicati su riviste nazionali e internazionali, ha vinto nel 2011 il premio L'Oréal Italia "Per le Donne e la Scienza".

  • 2025 Telloni, A. I., L'insegnamento-apprendimento della matematica in carcere: la prospettiva dei docenti in Le sfide dell'insegnamento-apprendimento della matematica in carcere; Pisa, ETS; pp. 1 - 183 (ISBN: 9788846773234)
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2025 Telloni, Agnese Ilaria, Italian mathematics prison teachers’ perspective on the teaching/learning of mathematics in prison school in Journal of Prison Education Research; 9(1); Virginia, USA, Virginia Commonwealth University, USA; pp. 1 - 19 (ISSN: 2831-9931)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2025 Telloni, A. I., The Basic Mathematics Moodle Course: an open and exible teaching-learning tool for the transition to University
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2024 Albano, G., Telloni, A. I., IPSE: an individualized digital environment for strategic planning at the university level in DIGITAL EXPERIENCES IN MATHEMATICS EDUCATION; 2024; Berlino, Springer; pp. 1 - 27 (ISSN: 2199-3254) [» web resource]
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2024 Telloni, AGNESE ILARIA, Roleplaying to develop students’ awareness and robust learning of advanced mathematical concepts in INTERNATIONAL JOURNAL OF MATHEMATICAL EDUCATION IN SCIENCE AND TECHNOLOGY; 55(1); Londra, Taylor and Francis Online; pp. 44 - 67 (ISSN: 0020-739X)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2023 Albano, G., Donatiello, A., Telloni, A. I., Towards relational thinking by Matlab LiveScript in linear algebra in Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13); Budapest, Alfréd Rényi Institute of Mathematics; pp. 2251 - 2258 (ISBN: 9789637031045) [» web resource]
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2023 Fiorentino,, M., G., Montone,, Rossi,, P., G., Telloni, A, A Digital Educational Path with an Interdisciplinary Perspective for Pre-service Mathematics Primary Teachers' Professional Development in Higher Education Learning Methodologies and Technologies Online. HELMeTO 2022.; 1779;
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2023 Alessio, F., De Fabritiis, C., Telloni, A. I., Engaging Mathematics Teachers as Designers of Digital Educational Resources to Foster Their Awareness in Counsel in HELMeTO 2022: Higher Education Learning Methodologies and Technologies Online; 1779 CCIS; Cham, Springer; pp. 650 - 662 (ISBN: 978-3-031-29799-1) [» web resource]
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2023 Telloni, A., Malara Nicolina, A., On teaching of word problems in the context of early algebra in Problem Posing and Problem Solving in Mathematics Education. International Research and Practice Trends; Berlino, Springer; pp. 121 - 149 (ISBN: 978-981-99-7204-3,978-981-99-7205-0)
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2022 Telloni, AGNESE ILARIA, Roleplaying to develop students’ awareness and robust learning of advanced mathematical concepts in INTERNATIONAL JOURNAL OF MATHEMATICAL EDUCATION IN SCIENCE AND TECHNOLOGY; 55.1; London, Taylor and Francis Online; pp. 44 - 67 (ISSN: 0020-739X)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2022 Cusi, A., Gagliani Caputo, S., Telloni, A. I., Digital resource design as a problem solving activity: the key-role of monitoring processes in Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education; in PROCEEDINGS OF THE PME CONFERENCE; 2; Alicante, Universidad de Alicante; pp. 187 - 194 (ISSN: 0771-100X) (ISBN: 978-84-1302-176-8) [» web resource]
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2022 Alessio, F., de Fabritiis, C., Telloni, A. I., Empowerment of in-service teachers through the use of technology at different levels in Higher Education Learning Methodologies and Technologies Online;
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2022 Cusi, A., Telloni, A. I., Engaging students as designers of digital curriculum resources: focus on their praxeologies and new awareness in Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12); Bolzano, Free University of Bozen-Bolzano; pp. 1 - 9 (ISBN: 9791221025378) [» web resource]
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2022 Nannini, B., Telloni, A. I., Design e analisi di task per introdurre studenti di scuola secondaria di secondo grado alla ricorsione in Atti del Convegno Incontri con La Matematica n. 36;
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2022 Alessio, F., Demeio, L., Telloni, A. I., Promoting a meaningful learning of double integrals through routes of digital tasks in TEACHING MATHEMATICS AND COMPUTER SCIENCE; 20.1; Debrecen, University of Debrecen; pp. 107 - 134 (ISSN: 2676-8364) [» web resource]
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2022 Fiorentino, M., Montone, A., Rossi, P. G., Telloni, A. I., Pre-service primary teachers’ professional development through an educational path in remote learning designed with an interdisciplinary perspective in Higher Education Learning Methodologies and Technologies Online;
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2022 Nannini, B., Telloni, A. I., Levels of generalization in the objectification of the recursion step in Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education; in PROCEEDINGS OF THE PME CONFERENCE; 3; Alicante, Universidad de Alicante; pp. 235 - 242 (ISSN: 0771-100X) (ISBN: 978-84-1302-177-5) [» web resource]
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2022 Cusi, A., Telloni, A. I., Visconti, K., Students' reflections on the design of digital resources to scaffold metacognitive activities in Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education; in PROCEEDINGS OF THE PME CONFERENCE; 2; Alicante, Universidad de Alicante; pp. 203 - 210 (ISSN: 0771-100X) (ISBN: 978-84-1302-176-8) [» web resource]
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2021 Montone, A., Rossi, P. G., Telloni, A, Promoting pre-service teachers' evolution in Radford's levels of generalization through the Core Concepts in Proceedings of PME 44; 1; pp. 167 - 167
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2021 Brambilla, M. C., Telloni, A. I., Un ambiente digitale per l’individualizzazione dell’apprendimento a livello universitario
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2021 Alessio, F., de Fabritiis, C., Telloni, A. I., A STEM literacy program for students in secondary-tertiary transition to reduce the gender gap. A focus on the students' perception in Proceedings of the 19th International Conference on Education and Information Systems, Technologies and Applications: EISTA 2021;
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2021 Telloni, A. I., Malara Nicolina, Antonia, A constructive and metacognitive teaching path at university level on the Principle of Mathematical Induction. Focus on the students’ behaviours, productions and awareness in TEACHING MATHEMATICS AND COMPUTER SCIENCE; 19.1; Debrecen, University of Debrecen; pp. 133 - 161 (ISSN: 2676-8364) [» web resource]
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2021 Albano, G., Telloni, A. I., From traditional exams to closed-ended quizzes: an exploration towards an effective assessment in mathematics at University level in JE-LKS. JOURNAL OF E-LEARNING AND KNOWLEDGE SOCIETY; 17.2; Roma, Italian e-Learning Association; pp. 45 - 55 (ISSN: 1971-8829) [» web resource]
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2021 Montone, A., Rossi, P. G., Telloni, A. I., Promoting pre-service teacher's evolution in Radford's level of generalization through the core concepts in Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education; 1;
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2021 Fontana, Antonio, Telloni, A. I., Toffalori, C., Platone e la matematica. Parte II in ARTE SCIENZA; 8.15; Roma, Associazione culturale Arte e scienza; pp. 63 - 102 (ISSN: 2385-1961) [» web resource]
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2021 Telloni, A. I., Design of individualized digital activities fostering strategic planning in linear algebra in Faces of Geometry; 172; Cham, Springer Science and Business Media Deutschland GmbH; pp. 287 - 298 (ISBN: 978-3-030-63701-9,978-3-030-63702-6)
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2021 Albano, G., Kondratieva, M., Telloni, A. I., Online resources for mathematics teaching and learning at the university level: Three case examples that highlight principles for task design driven by students’ and teachers’ needs in Mathematics Education in the Digital Age: Learning Practice and Theory; Routledge; pp. 7 - 22
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2021 Telloni, A, Malara,, N,, A constructive and metacognitive teaching path at university level on the Principle of Mathematical Induction: focus on the students' behaviours, productions and awareness. Teaching Mathematics and Computer Science in TEACHING MATHEMATICS AND COMPUTER SCIENCE; 19; Debrecen, University of Debrecen; pp. 133 - 161 (ISSN: 2676-8364)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2020 Telloni, A, Routes of digital tasks for promoting individualization of teaching and learning at university level in QUADERNI DI RICERCA IN DIDATTICA; 8; Palermo, Università di Palermo; pp. 61 - 68 (ISSN: 1592-5137)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2020 Cusi, A., Morselli, F., Telloni, A. I., Promoting formative assessment in mathematics teacher education. An experience of distance teaching in 17th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, CELDA 2020; IADIS Press; pp. 288 - 294 (ISBN: 9781713822264)
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2020 Fontana, Antonio, Telloni, Agnese Ilaria, Toffalori, Carlo, Platone e la matematica, parte I in ARTE SCIENZA; 14; Roma, Universitalia; pp. 161 - 191 (ISSN: 2385-1961)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2020 Cusi, Annalisa, Telloni, Agnese Ilaria, Student’s use of digital scaffolding at university level. Emergence of utilization schemes in Proceedings of the 14th International Conference on Technology in Mathematics Teaching – ICTMT 14; Duisburg - Essen, University of Duisburg-Essen; pp. 271 - 278 (ISBN: 978-3-940402-23-3) [» web resource]
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2020 Cusi, A, Morselli, F, Telloni, A, Promoting formative assessment in mathematics teacher education: an experience of distance learning in Cognition and Exploratory Learning in Digital Age. International Conference.; pp. 288 - 294
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2020 Cusi, A, Telloni, A, Re-design of digital tasks. The role of automatic and expert scaffolding at university level in Proceedings of the Tenth ERME Topic Conference (ETC 10) on Mathematics Education in the Digital Age (MEDA); pp. 159 - 166
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2019 Telloni, A, Educare alla razionalità. La lezione del mondo classico in Educare alla razionalità. Tra Logica e Didattica della Matematica; Bologna, Edizioni dell'Unione Matematica Italiana; pp. 171 - 191
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2019 Telloni, A, Toffalori, C, La logica delle equazioni in Educare alla razionalità. Tra Logica e Didattica della Matematica; Bologna, Edizioni dell'Unione Matematica Italiana; pp. 193 - 225
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2019 Telloni, A, Ragione e matematica nel pensiero di Giacomo Leopardi in Letteratura e matematica. Spiragli di infinito; UTET università; pp. 251 - 289
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2019 Alessio, F. G., Brambilla, M. C., Calamai, A., De Fabritiis, C., Demeio, L., Franca, M., Marcelli, C., Marietti, M., Montecchiari, P., Papalini, F., Petrini, M., Telloni, A. I., New Multimedia Technologies as Tools for a Modern Approach to Scientific Communication and Teaching of Mathematical Sciences in The First Outstanding 50 Years of “Università Politecnica delle Marche”; Springer; pp. 393 - 402 (ISBN: 978-3-030-32762-0)
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2019 Telloni, Agnese Ilaria, Toffalori, Carlo, Tra Hilbert e Poincaré. Matematica: intuizione o rigore in MATEMATICA, CULTURA E SOCIETÀ; 4; Bologna, Springer; pp. 159 - 178 (ISSN: 2499-751X) [» web resource]
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2019 Lucio, Demeio, Francesca Gemma, Alessio, Telloni, Agnese Ilaria, A Formative Path in Tertiary Education through GeoGebra Supporting the Students’ Learning Assessment and Awareness in THE INTERNATIONAL JOURNAL FOR TECHNOLOGY IN MATHEMATICS EDUCATION; 26; Burnham, Taro Fujita; pp. 190 - 202 (ISSN: 1744-2710) [» web resource]
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2019 Cusi, A, Telloni, A, The role of formative assessment to fostering individualized teaching at university level in Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education; UTRECHT, Utrecht University;
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2019 Telloni, A, Il metodo scientifico e la matematica. Teleologia dell'univoco o equivoco della teleologia? ROMA, Aracne; pp. 1 - 136 (ISBN: 978-88-255-2210-5)
    03.01 Monografia o trattato scientifico » scheda U-PAD
  • 2019 Telloni, A, Un percorso costruttivo per un apprendimento consapevole del principio di induzione matematica: analisi di comportamenti e concezioni maturate negli studenti in Didattica della Matematica e Professionalità Docente; 33; (ISBN: 88-371-2110-5)
    04.01 Contributo in atti di convegno » scheda U-PAD
  • 2018 Telloni, A, La "sanguinante matematica" di Albert Camus in Parole, formule, emozioni. Tra matematica e letteratura; TORINO, UTET Università; pp. 243 - 276
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2017 Telloni, A, Toffalori, C, Note sparse per un libro di matematica e letteratura in Overlapping of Mathematics and Humanities; ROMA, Aracne Editrice; pp. 33 - 70
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2016 Telloni, A, Toffalori, C, Dostoevskij matematico in Matematica e letteratura Analogie e convergenze; UTET Università; pp. 81 - 118 (ISBN: 978-88-6008-481-1)
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2016 Telloni, Agnese Ilaria, Isometry Groups of Some Dunwoody Manifolds in ALGEBRA COLLOQUIUM; 23; 5 TOH TUCK LINK, SINGAPORE 596224, SINGAPORE, World Scientific Publishing Co. Pte Ltd; pp. 117 - 128 (ISSN: 1005-3867)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2016 Telloni, A, Mathemata pathemata: il dolore dell'apprendimento nella tragedia attica antica in Matematica e letteratura Analogie e convergenze; UTET Università; pp. 173 - 198 (ISBN: 978-88-6008-481-1)
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • 2016 Telloni, A, Chiaroscuri dell'insegnamento-apprendimento in L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE; 39 B (4); Paderno del Grappa, Centro Ricerche Didattiche Morin; pp. 411 - 436 (ISSN: 1123-7570)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2016 Telloni, Agnese Ilaria, Special matchings calculate the parabolic Kazhdan–Lusztig polynomials of the universal Coxeter groups in JOURNAL OF ALGEBRA; 465; 525 B ST, STE 1900, SAN DIEGO, CA 92101-4495 USA, Academic Press Inc.; pp. 21 - 40 (ISSN: 0021-8693)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2015 Telloni, A, La scienza sospesa: le vie della ricerca fra metodo ed euristica in LETTERA MATEMATICA PRISTEM; --; Milano, MatePRISTEM; pp. 1 - 16 (ISSN: 1970-6820) [» web resource]
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2015 Telloni, A, Toffalori, C, Dostoevskij matematico. Parte I in LETTERA MATEMATICA PRISTEM; 2015; Milano, MatePRISTEM; pp. 56 - 64 (ISSN: 1593-5884)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2015 Telloni, A, Toffalori, C, Dostoevskij as mathematician (II) in LETTERA MATEMATICA; 3; Milano, Centro PRISTEM; pp. 197 - 204 (ISSN: 2281-6917)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2015 Telloni, A, Toffalori, C, Dostoevskij matematico (parte II) in LETTERA MATEMATICA PRISTEM; 94; Milano, MatePRISTEM; pp. 51 - 57 (ISSN: 1593-5884)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2014 Telloni, Agnese Ilaria, Smith forms of circulant polynomial matrices in LINEAR ALGEBRA AND ITS APPLICATIONS; 458; 360 PARK AVE SOUTH, NEW YORK, NY 10010-1710 USA, Elsevier Inc.; pp. 559 - 572 (ISSN: 0024-3795)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2014 Telloni, A, Toffalori, C, Lezioni di matematica in LA MATEMATICA NELLA SOCIETÀ E NELLA CULTURA; VII; Bologna, UMI; pp. 31 - 54 (ISSN: 1972-7356)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2013 Telloni, A, Cyclic branched coverings over some classes of (1,1)-knots in GEOMETRY; 2013; Basel, Switzerland, Linn Li; pp. 1 - 8 (ISSN: 2314-422X)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2013 Cavicchioli, A., Telloni, I., Knots with the Lens Space Surgery in MEDITERRANEAN JOURNAL OF MATHEMATICS; 10.1; PICASSOPLATZ 4, BASEL, 4052, SWITZERLAND, SPRINGER BASEL AG; pp. 561 - 570 (ISSN: 1660-5446)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2013 Telloni, Agnese Ilaria, Some hyperbolic space forms with few generated fundamental groups in JOURNAL OF THE KOREAN MATHEMATICAL SOCIETY; 50; KOREA SCIENCE TECHNOLOGY CTR 202, 635-4 YEOKSAM-DONG, KANGNAM-KU, SEOUL 135-703, SOUTH KOREA, KOREAN MATHEMATICAL SOC; pp. 425 - 444 (ISSN: 0304-9914)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2013 Telloni, Agnese Ilaria, Cusped hyperbolic 3-manifolds from some regular polyhedra in HOUSTON JOURNAL OF MATHEMATICS; 39; Houston, Texas, University of Houston; pp. 1161 - 1174 (ISSN: 0362-1588)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2013 Cavicchioli, Alberto, Spaggiari, Fulvia, Telloni, Agnese Ilaria, Fundamental Group and Covering Properties of Hyperbolic Surgery Manifolds in GEOMETRY; 2013; Basel, Switzerland, Linn Li; pp. 1 - 8 (ISSN: 2314-422X)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2012 Telloni, A, Groups and Manifolds from Triangulated Polyhedra LAMBERT Academic Publishing; pp. 1 - 84 (ISBN: 978-3-659-29209-5)
    03.01 Monografia o trattato scientifico » scheda U-PAD
  • 2012 Telloni, Agnese Ilaria, Gruppi e varietà tridimensionali da poliedri simmetrici in LA MATEMATICA NELLA SOCIETÀ E NELLA CULTURA; 5; Bologna, Unione Matematica Italiana; pp. 99 - 102 (ISSN: 1972-7356)
    01.01 Articolo in Rivista » scheda U-PAD
  • 2012 Telloni, A, Il linguaggio matematico della simmetria: la teoria dei gruppi in Symmetria. Frammenti di armonia universale; MODENA, Edizioni Il Fiorino; pp. 113 - 120
    02.01 Contributo in volume (Capitolo o Saggio) » scheda U-PAD
  • MAT/04 - Matematiche complementari
  • MAT/03 - Geometria
  • MAT/05 - Analisi matematica
  • MAT/06 - Probabilità e statistica matematica
  • MAT/02 - Algebra
Breve descrizione Settore ERC Parole chiave
Didattica della dimostrazione
Design di task digitali per l'insegnamento-apprendimento della Matematica
Integrazione della tecnologia nell'insegnamento-apprendimento della Matematica
Didattica della Matematica
Informazione non pervenuta
Aree: Europa, Italia
Informazione non pervenuta
  • Informazione non pervenuta
Informazione non pervenuta
  • Informazione non pervenuta
  • Informazione non pervenuta